شنبه ۱ام اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20th April 2024

 

الهی! آنچه ما خود کشتیم به بر میار و آنچه تو کشتی آفت ما از آن بازدار…
 با نیت خیر خدمت به مردم و به امید همدلی میان مردم و مسئولین همچنان تلاش خود را در جهت شکوفایی هر چه بیشتر منطقه به کار می بندیم تا در پیشگاه قادر متعال و مردم فهیم لوشان سربلند باشیم

معرفی شهر لوشان

لوشان (شهر آفتاب)

لوشان شهری است که شاید در مسیر تردد خود از اتوبان قزوین – رشت به تابلوی آن دقت کرده باشید. لوشان در جنوب استان گیلان قرار گرفته است که به قزوین بسیار نزدیک است. شهر آفتاب گیلان نام دیگر لوشان است.

شهرستان رودبار استان گیلان شامل شهرهای لوشان، رودبار، رستم آباد، منجیل، جیرنده، بره سر و توتکابن است. در سال ۱۳۶۰ لوشان به شهر ارتقا یافت. لوشان در جنوبی‌ترین قسمت استان گیلان در بخش مرکزی شهرستان رودبار قرار دارد. فاصله لوشان تا رشت ۹۰ کیلومتر است. فاصله لوشان تا قزوین از طریق آزادراه قزوین – رشت ۸۵ کیلومتر است. طبیعت لوشان مابین رشت و قزوین است.

امامزاده محمد حنیفه

امامزاده محمد حنیفه که در نقشه لوشان با نام محمد بن علی ابی‌طالب(ع) مشخص شده است میان گیلک‌ها به امامزاده قل قلی معروف است و در فاصله ۱۱ کیلومتری شمال شرق لوشان در روستای بیورزن قرار دارد. از طریق جاده کوهستانی و آسفالته بره سر لوشان می‌توانید به امامزاده قل قلی برسید. در آ‌ن‌جا شاید زائرانی را ببینید که در سراشیبی، خلاف جهت جاذبه زمین غلت می‌زنند چرا که اعتقاد دارند این کار سبب حاجت روایی می‌شود.

امامزاده حمزه

امامزاده حمزه لوشان در سمت راست جاده بره سر – لوشان رو به روی کارخانه سیمان خزر قرار دارد. ساختمان قدیمی امامزاده از خشت و گل ساخته شده بود. پس از تخریب بنا، بنای کنونی که دارای ایوان، گنبد و حرم است در زمینی به مساحت ۵۵۰ متر مربع ساخته شد.

محصولات کشاورزی لوشان

زیتون و فراورده‌های حاصل از زیتون یکی از پر فروش‌ترین محصولات در لوشان هستند. گندم، پیاز و سیب زمینی از محصولات کشاورزی لوشان هستند که توسط کشاورزان کشت شده و با کیفیت خوب به بازار عرضه می‌شوند.

چشمه سنگرود

سنگ‌رود در ۲۰ کیلومتری شمال شرق لوشان و ۴۵ کیلومتری جنوب شرق رودبار قرار دارد. سنگ‌رود نه تنها مرکز استقرار معدن زغال سنگ سنگرود است بلکه چشمه سنگرود را در خود جای داده است. چشمه سنگرود از ۲ چشمه آبگرم کولور و چشمه آب سرد آب‌گاز تشکیل شده است. این دو چشمه در نزدیکی یکدیگر اما جدا از هم جاری هستند. چشمه آب گاز از دل کوه خارج می‌شود و گازدار است. از آبگرم لوشان، چشمه کولور (آب کولور) برای درمان بیماریهای پوستی، رماتیسمی و استخوانی استفاده می‌شود. چشمه آب کولور سنگرود لوشان حوضچه‌ای مثلث شکل است که در قسمت شمالی آن از رسوب‌های کربنات پلکان رنگی‌ و زیبایی به وجود آمده است.

پل لوشان بر فراز رودخانه شاهرود

رودخانه شاهرود از قسمت جنوبی لوشان می‌گذرد. پل لوشان که پل خشتی – آجری تاریخی است با طول ۱۰۲ متر و عرض ۷ متر است که در سال ۱۱۷۳ بنا شده است. پل خشتی لوشان برخلاف سایر پل‌های خشتی، قوسی شکل نیست و به صورت پلکانی طراحی شده است و دارای ۴ دهانه است. پل لوشان در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تمامی حقوق مطالب برای “شهرداری لوشان “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد. طرحی سایت ویروهاستینگ

Template Design:Dima Group